Για τις υποκλοπές, τις κυβερνητικές ανακοινώσεις από το βήμα της ΔΕΘ και τη συζήτηση για αλλαγή του εκλογικού νόμου μίλησε ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης.
Για το θέμα των υποκλοπών, εν πρώτοις, «έχουν δρομολογηθεί όλες οι κοινοβουλευτικές διαδικασίες, και μάλιστα σε χρόνο-express. Με πρωτοβουλία της κυβέρνησης και συντασσόμενη με τα αιτήματα που διατυπώθηκαν, ενεργοποιήθηκαν τρεις κοινοβουλευτικές διαδικασίες αμέσως και συγκλήθηκε η Βουλή μία εβδομάδα νωρίτερα του αναμενομένου», ήταν η εισαγωγική παρατήρηση του υπουργού Επικρατείας στον ΑΝΤ1 και συνέχισε:
«Τα θέματα θα εξεταστούν εκεί και ό,τι είναι να ανακοινωθεί στο πλαίσιο του νόμου θα γίνει. Το να συζητούμε δημόσια για θέματα εθνικής ασφάλειας δεν είναι πάντοτε το πιο ωφέλιμο. Η κυβέρνηση κάλεσε τον κ. Ανδρουλάκη προς ενημέρωση, όχι δημόσια, η ιδιωτική ενημέρωση θα γινόταν από τον διοικητή (σ.σ.: της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών). Στο πλαίσιο του νόμου προβλέπεται μια σαφής διαδικασία, η κυβέρνηση θα παρείχε απόλυτη κάλυψη και στον διοικητή της ΕΥΠ να ενημερώσει τον κ. Ανδρουλάκη για ό,τι μπορεί να υπάρξει ενημέρωση. Είναι προφανές αυτή τη στιγμή ότι αν ο κ. Ανδρουλάκης το επιθυμεί, μπορεί να λάβει τη νόμιμη ενημέρωση».
Θυμίζοντας εξάλλου πως «πρόκειται για μια νόμιμη παρακολούθηση», ο Γ. Γεραπετρίτης πρόσθεσε «Εικάζω πως η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών είχε κάποια στοιχεία από τα οποία προέκυπτε ο λόγος. Τα στοιχεία αυτά αξιολογήθηκαν από τον επιτόπιο εισαγγελέα, θεωρήθηκαν επαρκή και προχώρησε για ένα περιορισμένο διάστημα η παρακολούθηση. Όταν περιήλθε, πάντως, σε γνώση του πρωθυπουργού ότι παρακολουθείται ο κ. Ανδρουλάκης, διαπιστώθηκε ότι θα έπρεπε να υπάρχουν περισσότερα φίλτρα», αναφέροντας το παράδειγμα του Ηνωμένου Βασιλείου. Εκεί, «η αντίστοιχη υπηρεσία όταν πρόκειται για παρακολούθηση πολιτικού προσώπου, λαμβάνει πολιτική έγκριση».
Μετά τη διαπίστωση του προβλήματος, ωστόσο, «άμεση αντανακλαστική αντίδραση ήταν ότι επέστρεψε μια δικλίδα ασφαλείας που είχε καταργηθεί το 2018, να υπάρχουν δηλαδή δύο αποφάσεις εισαγγελέων» υπενθύμισε, προσθέτοντας ότι θα αξιολογηθούν οι προτάσεις τις οποίες θα υποβάλει η Εξεταστική Επιτροπή. Ενώ για το ενδεχόμενο να προκύψουν και άλλα ονόματα που παρακολουθούνταν, ο υπουργός Επικρατείας απάντησε ως εξής: «Είναι κάτι το οποίο εγώ δεν μπορώ να γνωρίζω, και για τον κ. Ανδρουλάκη δεν γνωρίζω και δεν γνώριζα, και δεν μπορώ να γνωρίζω για τον καθένα».
Οι ανακοινώσεις στη ΔΕΘ
Αλλάζοντας θέμα, στο επονομαζόμενο «καλάθι της ΔΕΘ», ο υπουργός Επικρατείας έκανε λόγο για μια δυναμική κατάσταση, καθώς «κάθε μέρα εμείς μελετούμε τα στοιχεία έτσι ώστε να μπορέσουμε να δώσουμε στον κόσμο μία ανάσα. Αυτή τη στιγμή καταλαβαίνουμε ότι θα έχουμε έναν πολύ δύσκολο χειμώνα, όχι μόνο η Ελλάδα, η Ευρώπη και ο κόσμος θα ταλανιστούν από μια εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση».
Και, εν συνεχεία, διαπίστωσε: «Δυστυχώς, στο επίπεδο αυτό η Ευρώπη έχει φανεί κατώτερη των περιστάσεων. Ο ίδιος ο Έλληνας πρωθυπουργός τον Μάρτιο του 2022 κατέθεσε μια δέσμη προτάσεων σε ευρωπαϊκό επίπεδο που περιλάμβανε, ανάμεσα σε άλλα, την αποσύνδεση της τιμής του φυσικού αερίου από το πετρέλαιο, την κεντρική προμήθεια των αποθεμάτων φυσικού αερίου και την επιβολή πλαφόν στο φυσικό αέριο. Με καθυστέρηση έξι μηνών, τις επόμενες ημέρες θα συνέλθει η ευρωπαϊκή σύνοδος των υπουργών Ενέργειας και θα έλθουμε περίπου στις προτάσεις του Έλληνα πρωθυπουργού, αλλά με πάρα πολύ μεγάλη καθυστέρηση». Εν κατακλείδι, παρατήρησε πως «η Γερμανία υιοθετεί πλήρως το πλαίσιο που εισήγαγε η Ελλάδα».
Συμπερασματικώς, η κυβέρνηση θα προχωρήσει στις δικές της ανακοινώσεις παράλληλα και με την κεντρική γραμμή της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Επανέλαβε, ωστόσο, ότι «λόγω μη ανεξάντλητων πόρων δεν είναι δυνατόν να πηγαίνουμε διαρκώς σε ενισχύσεις».
Ερωτηθείς για τα υπερκέρδη εταιρειών ενέργειας, ο Γ. Γεραπετρίτης επιχειρηματολόγησε σημειώνοντας ότι «με το ελληνικό σύστημα, τα κέρδη αυτά απομειώνονται στην πηγή. Το 1,9 δισ., που ήταν η τελευταία επιδότηση στα νοικοκυριά, δεν προήλθε όλο από κρατικό προϋπολογισμό, ούτε και θα μπορούσε. Με βάση την παρέμβαση στη χονδρική της ενέργειας, ήδη ένα μεγάλο μέρος των εσόδων των εταιρειών πηγαίνει σε μια δεξαμενή και αποδίδεται και πάλι στους καταναλωτές. Από το 1,9 δισ., μόνο τα 800 εκατ. είναι από τον κρατικό προϋπολογισμό, το 1,1 δισ. είναι από τις ίδιες τις εταιρείες». Σε κάθε περίπτωση, κατέληξε, το επόμενο διάστημα το 90% των υπερκερδών θα φορολογηθεί, «δεν υπάρχει καμία χώρα της Ευρώπης που να έχει ενεργοποιήσει φορολογική μείωση της τάξης του 90%».
Κυβερνητική σταθερότητα
Για τα σενάρια, τέλος, αλλαγής του εκλογικού νόμου, ο υπουργός Επικρατείας δήλωσε: «Αυτή τη στιγμή πορευόμαστε με όσα έχει πει ο πρωθυπουργός: πρώτον, εκλογές στο τέλος της θητείας, η χώρα δεν αντέχει πρόωρες εκλογές, δεν αντέχει κυβερνητική αστάθεια. Και, δεύτερον, πορευόμαστε με τον παρόντα εκλογικό νόμο». Όπως επισήμανε, ακόμη, «δεν σκέπτομαι την αλλαγή του εκλογικού νόμου, εκείνο το οποίο όμως σκέπτομαι είναι αυτό το κύμα σε σχέση με την κυβερνητική σταθερότητα. Δεν προβληματίζομαι για τον εκλογικό νόμο, έχω τη βαθύτατη πεποίθηση ότι όταν έλθει η ώρα, ο ελληνικός λαός θα αξιολογήσει ποιος είναι εκείνος που πραγματικά εισφέρει στη χώρα και ποιος όχι. Η χώρα δεν αντέχει κυβερνητική αστάθεια».
Έφερε, δε, στο σημείο αυτό, το παράδειγμα της Ιταλίας, η οποία «ταλανίζεται από κυβερνητική αστάθεια, που έχει οδηγήσει σε πολύ μεγάλη διολίσθηση της οικονομίας. Τα spreads έχουν εκτοξευθεί, καταγράφεται οικονομική αστάθεια, ο δύσκολος χειμώνας που έρχεται θα προκαλέσει μεγάλα προβλήματα», είναι τα στοιχεία που παρέθεσε.
Αλλά, συνέχισε, «όταν κόμματα αποκλείουν ενδεχόμενο συνεργασίας, η χώρα δεν μπορεί να μείνει ακυβέρνητη». Ειδικότερα, «εκείνο που είναι κρίσιμο για τη χώρα είναι να υπάρχει κυβερνητική σταθερότητα. Ο ελληνικός λαός θα τάξει όλους μας σε μία θέση. Θα είναι θέση ευθύνης να μπορέσουμε να διαμορφώσουμε μια σταθερή πολιτική κυβέρνηση, η οποία θα βγάλει τη χώρα από τη μέγγενη των προβλημάτων» κατέληξε ο υπουργός Επικρατείας.