Απεργία στα ΜΜΜ: Τραβούν χειρόφρενο σήμερα λεωφορεία, τρόλεϊ, Μετρό, ΗΣΑΠ – Κυκλοφοριακό μπλακ- άουτ στην Αθήνα
Απεργία στα ΜΜΜ: Ανεφάρμοστος είναι ο νόμος για το προσωπικό ασφαλείας που θα εργαζόταν σε ημέρες σαν την σημερινή, αποτρέποντας το κυκλοφοριακό κομφούζιο και την ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού από το χειρόφρενο που σήκωσαν τα σωματεία σε όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (μετρό, ηλεκτρικό, τραμ, λεωφορεία , τρόλεϊ).
Παρά το γεγονός ότι η ΣΤΑΣΥ και η ΟΣΥ, αμέσως μετά την επίσημη ανακοίνωση της 24ωρης απεργίας, προσέφυγαν στη Δικαιοσύνη με αίτημα να κηρυχθεί παράνομη και καταχρηστική, το γεγονός πως κηρύχθηκε αιφνιδιαστικά οδήγησε εκ των πραγμάτων η εκδίκαση της υπόθεσης να πραγματοποιηθεί σήμερα, στις 12.
Το μεσημέρι
Οπως εξηγούν πηγές στον «Ελεύθερο Τύπο», η απεργία κατά πάσα πιθανότητα θα κριθεί παράνομη και καταχρηστική και οι εργαζόμενοι που συμμετέχουν θα κληθούν να επιστρέψουν στα πόστα τους. Αυτό, βέβαια, δεν θα αλλάξει την ταλαιπωρία των πολιτών, καθώς σίγουρα μέχρι το μεσημέρι που αναμένεται να βγει η απόφαση θα μετακινούνται με τα δικά τους Ι.Χ., όσοι βέβαια έχουν. Οι άλλοι θα πρέπει να βρουν τρόπο να πάνε στη δουλειά τους ή να ακυρώσουν τα ραντεβού τους.
«Για το προσωπικό ελάχιστης εγγυημένης υπηρεσίας, ούτως ώστε να μπορούν να γίνονται δρομολόγια, η ΣΤΑΣΥ, όπως προβλέπει ο νόμος, ζήτησε από τον Απρίλιο από τον ΟΜΕΔ (Οργανισμός Μεσολάβησης & Διαιτησίας) την παροχή υπηρεσιών Μεσολάβησης για την κατάρτιση ειδικής συμφωνίας για τον καθορισμό του προσωπικού αυτού. Στον πρώτο κύκλο συνομιλιών μεταξύ των 2 μερών, διοίκησης και σωματείων εργαζομένων, δεν έχει επιτευχθεί συμφωνία. Αυτή τη στιγμή επεξεργαζόμαστε νέα πρόταση προς κατάθεση στον ΟΜΕΔ εντός των νόμιμων προθεσμιών», ανέφεραν χαρακτηριστικά κύκλοι της ΣΤΑΣΥ.
Οι συνδικαλιστικές παρατάξεις, που προέρχονται τόσο από τη ΔΑΚΕ όσο και από την ευρύτερη Αριστερά, υποστηρίζουν πως ο νόμος είναι ανεφάρμοστος, καθώς τίθεται ζήτημα ασφάλειας των μετακινήσεων, εξηγώντας ότι υπάρχουν ειδικότητες, όπως για παράδειγμα οι σταθμάρχες, που είναι απαραίτητες για τη λειτουργία του μετρό.
Τι προβλέπει ο νόμος και γιατί δεν εφαρμόστηκε
Κενές περιεχομένου μένουν οι διατάξεις του εργασιακού νόμου 4808/2021 που προβλέπουν ότι στις απεργίες των δημοσίων επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας, όπως τα μέσα μεταφοράς, θα πρέπει να υπάρχει προσωπικό ασφαλείας που να καλύπτει τουλάχιστον το 1/3 των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Παρότι ο νόμος δίνει με το άρθρο 21 όλα τα εφόδια σε διοικήσεις και συνδικαλιστές ώστε να συνάψουν συμφωνία για το προσωπικό ασφαλείας που θα εξυπηρετεί τις ανάγκες του κοινωνικού συνόλου (εν προκειμένω τη μετακίνηση εργαζομένων και επιβατών) εν τούτοις η απεργία που αποφάσισαν οι συνδικαλιστές έγινε χωρίς να έχει καθοριστεί το προσωπικό ασφαλείας που προβλέπει ο νόμος.
Αν παρά ταύτα δεν καθοριστεί προσωπικό ασφαλείας ούτε μέσω της «Διαιτησίας», τότε όπως ρητά προβλέπει η παράγραφος 10 του άρθρου 21 του νόμου 4808/2021, «δεν επιτρέπεται η κήρυξη της απεργίας».
Ακόμη όμως και στην αιφνιδιαστική απόφαση για απεργία και προκειμένου αυτή να μη βγει παράνομη εφόσον δεν θα έχει οριστεί προσωπικό ασφαλείας, η παράγραφος 10 δίνει την ευχέρεια στους συνδικαλιστές να ορίσουν οι ίδιοι το προσωπικό ασφαλείας που θα εργαστεί για τις ανάγκες της επιχείρησης.
Από όλα όσα προβλέπει ο νόμος τίποτα δεν τηρήθηκε.
Στο υπουργείο Εργασίας δεν έχει κατατεθεί καμία συμφωνία για προσωπικό ασφαλείας. Οι συζητήσεις διοίκησης και συνδικαλιστών στα μέσα μεταφοράς έχουν ξεκινήσει από τον Απρίλιο χωρίς αποτέλεσμα μέχρι τώρα.
Και το 24ωρο απεργιακό μπλακ άουτ στην πρωτεύουσα αποφασίστηκε χωρίς καν την ελάχιστη κοινωνική ευθύνη των συνδικάτων να υποδείξουν με δική τους ευθύνη το προσωπικό ασφαλείας στα μέσα μεταφοράς για να μην ταλαιπωρηθούν εκατομμύρια πολίτες