Αντίστροφη πορεία ακολουθούν τα… ταμεία των νοικοκυριών και των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, λόγω των ανατιμήσεων σχεδόν σε όλα τα προϊόντα, όπως αποτυπώθηκε και στα χθεσινά στοιχεία του πληθωρισμού, ο οποίος κατέγραψε οριακή μείωση κατά 0,2% τον Αύγουστο, διαμορφούμενος στο 11,4%.
Σύμφωνα με έρευνα της εταιρίας IRI, ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων αυξήθηκε κατά 2,8% στο επτάμηνο Ιανουαρίου-Ιουλίου, φτάνοντας τα 4,79 δισ. ευρώ, λόγω των ανατιμήσεων. Ωστόσο, ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε κατά 1%, κάτι που σημαίνει ότι οι καταναλωτές βάζουν λιγότερα πράγματα στο καλάθι τους λόγω της ακρίβειας.
Τι… κόψαμε
Ειδικότερα, τη μεγαλύτερη μείωση του όγκου πωλήσεων, σε ποσοστό 7,8%, παρουσίασαν τα αλκοολούχα ποτά, ακολούθησαν τα είδη νοικοκυριού και τα απορρυπαντικά-καθαριστικά με πτώση 6,5%, ενώ απώλειες 5,2% εμφάνισαν τόσο τα κατεψυγμένα τρόφιμα όσο και τα είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς. Στις υπόλοιπες κατηγορίες, πτωτικά κινήθηκαν οι πωλήσεις κατά 4,9% στα γαλακτοκομικά, κατά 4,7% στα είδη ατομικής υγιεινής και κατά 1,5% στα υλικά μαγειρικής.
Από την άλλη, η αύξηση των τιμών σε όλες τις μεγάλες κατηγορίες προϊόντων -τρόφιμα, είδη ατομικής υγιεινής και απορρυπαντικά- είναι ακόμη υψηλότερη από ό,τι στο πρώτο εξάμηνο του έτους.
Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία της εταιρίας ερευνών αγοράς IRI, το 23,8% του τζίρου των σούπερ μάρκετ προέρχεται από τις πωλήσεις των προϊόντων χύμα, οι πωλήσεις των οποίων βελτιώθηκαν σε αξία κατά 4,6% στο επτάμηνο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2022 συγκριτικά με το αντίστοιχο περυσινό επτάμηνο. Το ίδιο διάστημα, πολύ μικρότερη (2,2%) ήταν η αύξηση της αξίας πωλήσεων των λεγόμενων ταχυκίνητων αγαθών (FMCG), ενώ ο όγκος πωλήσεών τους περιορίστηκε κατά 1,7%.