Μία από τις σπανιότερες και μεγαλύτερες συλλογές έργων τέχνης, μία «χρυσή» κληρονόμος, ένα εφοπλιστικό ζευγάρι, που έζησε παραμυθένια ζωή μεταξύ Γαλλίας, Νέας Υόρκης και Ελβετίας, και ο διαχειριστής του ιδρύματός τους αποτελούν τους πρωταγωνιστές μιας πολύχρονης και περίπλοκης δικαστικής διαμάχης.
Η Α. Ζαΐμη, η οποία είναι πρόεδρος του Οργανισμού «ΑΓΑΠΑΝ», με τον σύζυγό της, Παναγιώτη Ζαΐμη, διεκδικεί το 1/6 της συλλογής των έργων τέχνης, την ώρα που οι υπόλοιποι πέντε κληρονόμοι δεν διεκδίκησαν κάτι από τη μυθική συλλογή. Ο 20χρονος δικαστικός αγώνας της Α. Ζαΐμη ξεκίνησε το 2002, δύο χρόνια μετά τον θάνατο της θείας της, Ελίζας Γουλανδρή, όταν και κατατέθηκε η πρώτη αγωγή. Εκτοτε στα ελβετικά δικαστήρια διαδραματίζονταν οι δίκες, χωρίς ωστόσο η υπόθεση να έχει τελεσιδικήσει.
Οι δύο πλευρές
Η τελευταία φορά που η πλευρά Ζαΐμη και η πλευρά του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή θα συναντιούνταν στις ελβετικές δικαστικές αίθουσες ήταν τον Νοέμβριο του 2019 και αφορούσε τον έλεγχο της διοίκησης του ιδρύματος. Η δίκη αυτή αναβλήθηκε, ενώ μέχρι τότε είχαν γίνει κάποια δικαστήρια, όπου, όπως επισήμανε στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο δικηγόρος Jean Christophe Diserens, που εκπροσωπεί τον διευθυντή του ιδρύματος και εκτελεστή της διαθήκης, Κυριάκο Κουτσομάλλη, έχασε η κ. Ζαΐμη. «Οπως μπορώ να σας ενημερώσω εντός των ορίων του επαγγελματικού απορρήτου, για περισσότερα από 20 χρόνια οι δικαστικές απαιτήσεις της κ. Ζαΐμη για την περιουσία της αείμνηστης Ελίζας Γουλανδρή δεν έχουν γίνει αποδεκτές. Είτε στην Ελλάδα είτε στην Ελβετία είτε στο Λιχτενστάιν είτε στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ποτέ δεν κέρδισε την υπόθεση, όπως δείχνουν οι δικαστικές αποφάσεις που ελήφθησαν τα τελευταία χρόνια». Σύμφωνα με τον Γάλλο δικηγόρο, η υπόθεση είναι ακόμη ανοιχτή και αναμένονται εξελίξεις. «Κάποιες δικαστικές διαδικασίες είναι ακόμη σε εξέλιξη και δεν μπορώ να πω περισσότερα αυτήν τη στιγμή, εκτός του ότι αυτά τα οποία υποστηρίζει η κ. Ζαΐμη, τα οποία αμφισβητούνται, δεν έχουν αναγνωριστεί από κανένα δικαστήριο».
Από την πλευρά της η κ. Ζαΐμη και ο σύζυγός της, κ. Παναγιώτης Ζαΐμης, μιλώντας στον «Ε.Τ.» της Κυριακής, ανέφεραν ότι ο αγώνας τους συνεχίζεται, αν και υπάρχει μια στασιμότητα εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού. «Υπάρχουν κάποια δικαστήρια που εκκρεμούν. Η υπόθεση όμως είναι στάσιμη και δεν έχει προχωρήσει λόγω του κορονοϊού. Εχουν υπάρξει αναβολές και περιμένουμε νέα ημερομηνία, ώστε να οριστεί δικάσιμος στα ελβετικά δικαστήρια».
Οffshore και Panama Papers
Από τα 83 έργα τέχνης μέρος των οποίων διεκδικεί η Ασπασία Ζαΐμη ορισμένα βρίσκονται στο Ιδρυμα Γουλανδρή και εκτίθενται στον χώρο διεθνούς τέχνης, στο Μουσείο Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή. Μάλιστα, σε παλαιότερες αναφορές του ο κ. Κυριάκος Κουτσομάλλης για τη δικαστική διαμάχη είχε επισημάνει πως ό,τι κρέμεται σε τοίχο και ό,τι τοποθετείται σε βάθρο ανήκουν στο ίδρυμα.